Friday, December 2, 2011

Ya Allah...sudilah Pandang Kami...

Langkah perjalanan ini.. kakiku melangkah memasuki sebuah masjid..haknya untuk menunaikan kewajipan dengan rasa penuh kehambaan. .Terharu dengan alunan bacaan al-Qur'an yang indah, betul molek lenggok tajwid serta makhrajnya, disertai qiraat yang pelbagai menjadikan sebuah masjid menjadi mihrab pengabdian yang indah bagi insan yang mendamba rahmat Allah s.w.t. Hati ini tersentak tatkala si imam terhenti dan mengulangi sepotong ayat dari surah an-Naml: (15) Dan sesungguhnya Kami telah mengurniakan ilmu pengetahuan kepada Nabi Daud dan Nabi Sulaiman; dan mereka berdua bersyukur dengan berkata: "Segala puji tertentu bagi Allah yang dengan limpah kurniaNya memberi kami kelebihan mengatasi kebayakkan hamba-hambaNya yang beriman".


Teringat taujihat yang disampaikan oleh ustaz Idris Yusoff mantan presiden gamis, mantan presiden isiukm akan ibrah yang boleh diambil dari surah ini. Terasa sebak tiba2 mengagumi kalamullah yang terkena terus pada diri sendiri. Tafsir biasa mungkin tidak meresap ke dalam jiwa kita, kerana sekadar membaca tafsir dan tidak disertai dengan tadabbur yang meresap ke dalam hati mungkin tidak ada manfaatnya. Nabi Daud dan Nabi Sulaiman telah dilebihkan oleh Allah dengan mengurniakan kerajaan dan negara yang hebat dan kekuasaan memerintah.


Alhamdulillah3x.. bicara diatas hanyalah muqaddimah baru..


Syukran kathir kepada semua yang terlibat menggerakkan program "KEMAS" baru2 ini..di sebuah hutan, ditemani shbt2 flora dan fauna, kepada semua exco2 dan MT PMFPI dan juga ajk2ku.. jasa dn penat lelah kalian semua hanya Allah yang mampu membalasNya.. juga kepada para peserta kemas semuanya adik2ku.. sungguh tabah menghadapi liku2 ujian yang sengaja diuji untuk menguji sejauh mana tahap kesabaran dan kekentalan jiwa adik2 menghadapi sedikit ujian cuma. Adik2ku.. kita ditemukan dengan takdirNya disebuah program..kita selimutkannya dengan cadar keikhlasan.. keakraban yang terbina disulami kejujuran.. persahabatan ini tiada nokhtahnya & ia xkan putus sampai bila2 kecuali kita yang memutuskannya.. "BILAKAH LAGI..KITA SEMUA 1 HATI.."


Adik2ku.. renungkanlah ayat dalam surah an-Naml itu dan refleks dengan diri kita. Betapa bertuahnya kita menerima hidayah Allah s.w.t di samping ramai lagi manusia di sekeliling kita. Kita juga telah dipilih Allah untuk memahami suatu pemahaman Islam di mana ramai orang Islam masih kabut dengannya. Kita telah dipersilakan Allah untuk berjuang di jalanNya sedangkan tidak ramai orang muslim yang mengetahui tanggungjawabnya. Allah telah merahmati kita dengan 1 jalan yang tidak ramai mereka yang boleh bersabar dengannya, jalan tarbiyyah ke arah mardhatillah. Firman Allah: "Dan Dia mendapatimu sebagai seorang yang bingung, lalu Dia memberikan petunjuk".


Kita renungi ayat ini adik2ku.. kesyukuran Nabi Daud dan Nabi Sulaiman adalah berkenaan kelebihan yang Allah berikan atas hambaNya di atas hamba2Nya yg mukmin. Sememangnya manusia itu dipilih bertingkat2tingkat dari kafir kepada muslim, daripada muslim kepada mukmin, dan daripada mukmin itu pula ada tingkat lebih lagi, tingkatan yang hanya di capai oleh para Nabi dan Rasul, serta hamba2Nya yang telah dipilih oleh Allah.


Adik2ku ikhwah akhawat, renungilah betapa sayangnya Allah terhadap kita, yang telah melebihkan pemahaman kita atas manusia yang lain, yang telah memilih kita sedangkan mungkin kita pun tidak mencari tapi rahmat Allahs.w.t. kita terdampar di atas satu jalan yang suci ini. Ya Allah, kekalkanlah kami dalam pilihanMu.. Ya Allah.. segala puji bagiMu yang memilih kami.. Ya Allah..sudilah pandang kami yang tidak berharga ini.. jadikanlah kami hambaMu yang terpilih.. Ya Allah, kukuhkanlah pendirian kami dan berterusan dalam menegakkan yang haq dan meruntuhkan yang batil, dalam menyuluh cahaya dan menarik keluar dari kegelapan ideologi2 barat sekularisme, liberalisme dn seangkatan dgnnya..Amin Ya Rabbal a'lamin..


ikhlas dari ~Kak Fizah~

No comments: